5 vragen die je kunt stellen om de schooldag van jouw kind te bespreken

Dit artikel is gepubliceerd op JM Ouders

Een droog ‘goed’ of ‘leuk’’ is vaak het antwoord wat je krijgt als je jouw kind vragen hoe het op school was. Het is een anwoord, ja, maar eigenlijk weet je nog steeds niet hoe de schooldag was. We willen meer weten! Het is namelijk zo fijn en belangrijk om te weten wat er op school speelt, om bijvoorbeeld te weten of je kind het naar z’n zin heeft. Met deze vragen kom je meer te weten wat jouw kind op school heeft gedaan, zonder het direct te hoeven vragen.

Het is heel belangrijk dat je als ouder op de hoogte bent van het dagelijkse leven van je kinderen op school. Ze brengen er vele uren door en het is belangrijk dat je weet hoe je kind het op school doet. Niet alleen voor de vooruitgang van je kind – dat je ook terug kunt lezen in rapporten en kunt vragen aan de leerkracht. Het is eigenlijk nog veel belangrijker om te weten hoe ze zich voelen op school, hoe ze omgaan met hun klasgenoten, en waar ze eigenlijk tijdens als die schooluren aan denken.

Wat was het leukste vandaag?

Een goede strategie is om te vragen naar het hoogte- op dieptepunt. Op deze manier krijg je een goed beeld van de leukste en minder leuke momenten. Vraag het als je je kind ophaalt, in de auto, of tijdens het avondeten. Op sommige scholen schrijven kinderen aan het einde van de dag op wat ze het leukst vonden, en wat ze minder leuk vonden aan hun schooldag. Dit is een mooie routine waar de leerkracht veel uit kan halen en ook iets wat je als ouder thuis kunt toepassen.

Kom, we gaan tekenen

Voor veel kinderen – en volwassenen! – is het moeilijk om in woorden uit te drukken hoe we ons voelen. Het is dan vaak makkelijker om onze gevoelens via bijvoorbeeld een tekening te laten zien. Vraag je kind om een tekening te maken van school, van z’n dag, of van de juf of meester. Op basis van de tekening kun je vragen stellen en een gesprek aangaan waar je misschien wel heel leuke verhalen uit haalt!

Wat heb je vandaag geleerd?

Elke dag leer je iets nieuws. Of het nu bij rekenen of taal is, of tijdens een vaardigheid als samen leren spelen, zingen of dansen. Sommige dingen zullen makkelijk zijn geweest, andere lesjes een stuk moeilijker. Als je vraagt naar wat ze hebben geleerd, laat je meteen zien dat de kleine stappen in een leerproces erg belangrijk zijn. Daarnaast voelen kinderen zich competent als ze zien dat ze vooruitgang boeken, hoe klein deze ook mag zijn.

Hoe vond je je lunch?

Vond je je boterham lekker of vies, of heb je misschien een boterham geruild met iemand? Wat hadden de anderen mee? Wie had de lekkerste lunch? En wat was het? Hoe was de rest van je pauze? Met wie heb je gespeeld? De pauze is een moment om tot rust te komen en om vrij te spelen, en zelf te kiezen met wie je omgaat. Het is daarmee ook een moment dat er even minder regie is, en daarom ook de spannendste dingen gebeuren. Een belangrijk moment om naar te vragen dus!

Als je vandaag opnieuw kon beginnen, wat zou je dan anders doen?

Terugkijken op de dag en nadenken over wat je anders zou doen, is iets dat ook veel volwassenen doen. En dat is niet zo gek. Het helpt je patronen te doorzien, en zorgt ervoor dat je de dag met een goed gevoel kunt afsluiten. Het is voor kinderen een toegankelijke vraag, om er achter te komen of er iets naars is gebeurd op school. Het is een fijne afsluiting van de dag, en iets dat je tijdens het badderen of bij het naar bed brengen kunt vragen.